Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Auditcommissie

donderdag 13 februari 2025

19:30 - 20:30
Locatie

raadszaal

Voorzitter
Mart Brouwer de Koning

Agendapunten

  1. 01

  2. 02
    Inspreekrecht
  3. 03.a
    Mededelingen door voorzitter
  4. 03.b
    Mededelingen door commissieleden
  5. 03.c

    Voorstel 1 toezegging af te voeren : 339

  6. 04

    Aan de auditcommissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het normenkader rechtmatigheid voor de raad van 24 februari a.s..
    Het Normenkader 2024  wordt ter vaststelling aangeboden aan de raad.


    Voor de jaarrekeningcontrole moet een normenkader en controleprotocol worden vastgesteld.
    Het zogenaamde normenkader rechtmatigheid is om vast te stellen welke externe en
    interne wet- en regelgeving moet worden betrokken bij de uitvoering van de
    rechtmatigheidscontrole als onderdeel van de accountantscontrole. Het normenkader wordt
    jaarlijks geactualiseerd en vastgesteld.
    Het controleprotocol dient om, eventueel aanvullende, kaders te stellen ten aanzien van de
    accountantscontrole bij de gemeente. Voor de jaarrekeningcontrole 2024 is het in 2023
    vastgestelde Controleprotocol 2023-2025 nog geldig.

  7. 05

    PH, accountant en controller BUCH zijn uitgenodigd.
    U ontvangt net als voorgaande jaren ter kennisgeving de managementletter BUCH .
    De commissie wordt gevraagd om onderling en met de genodigden van gedachten te wisselen naar aanleiding van de Managementletter en issuelijst van de intern auditor.


    TOELICHTING
    In de managementletter rapporteert de accountant over zijn bevindingen en gaat nader in op de stand van zaken ten aanzien van de interne beheersing. De accountant verstrekt per entiteit een managementletter, zowel voor alle gemeenten als voor de werkorganisatie BUCH. De managementletter van de werkorganisatie BUCH is uitgebreider, omdat de werkorganisatie eindverantwoordelijk is voor een aantal processen (zoals de salarisbetalingen en ICT). De managementletter is gericht aan de gemeentesecretaris respectievelijk directeur BUCH. Bijgevoegd is ook de rapportage / issuelijst van de intern auditor.


    De stukken zijn op 5 februari beschikbaar gesteld aan de raad, Daarom is de agenda iom de voorzitter hierop  aangepast.

  8. 05

    Toelichting
    Maandag 9 december 2024 zijn de 2e firap stukken in de raadscommissie besproken, waaruit een aantal toezeggingen zijn gekomen. Er is in de commissie gevraagd om toelichting op de incidentele baten en lasten in de 2e firap stukken, zowel voor wat betreft de rekenkundige techniek daarachter als ook de achtergrond bij een aantal van die posten. De controller heeft de techniek uitgebreid toegelicht in een stuk dat aan de raadsleden is toegestuurd.
    Ph heeft tijdens de raad van 16 december toegezegd de openstaande vragen over de totstandkoming van de incidentele baten en lasten te beantwoorden en te verbijzonderen via een verdiepingsslag in de auditcommissie. Bij enkele incidentele posten in de cijferopstelling die optelt naar 5,1 mln staan nog vragen uit, met name voor wat betreft de verwerking van incidentele resultaten met betrekking tot de grexen.
    Dit onderwerp staat nu geagendeerd.


    Verder ter overweging ( heeft ook relatie met volgende agendapunt 6) :
    - Eventueel in de loop van het 1e kwartaal 2025 in de AC een evaluatie inplannen van de P&C cyclus als zodanig.
    - Daarbij te bespreken over het wel/niet in de 1e en 2e firap ramen van incidentele baten en lasten
    - En te spreken over de tijdlijn van het aanleveren van de firap's en de behandeling in de raad.


    PH Opdam, controller en accountant zijn aanwezig.

  9. 07

    Ph Opdam en Stefan Noordeloos-Lopez (BUCH werkorganisatie) lichten toe hoe in Bergen en de werkorganisatie een proces is gestart om de sturing op beleidsdoelen te verbeteren en de P&C cyclus te optimaliseren. gestart wordt met de verbetering van de P&C cyclus.


    Vragen aan auditcommissie : zie ook memo 
    1. Kunt u zich vinden in het voorstel om de PH Financiën dit verder uit te laten werken met zijn BUCH collega's  ?
    2. Wat vindt u het belangrijkste om op te pakken  ?
    3. Wat heeft prioriteit?


    Dit proces gaat via de BUCH brede werkgroep financiën en ook langs de lokale auditcommissies.
    In de RIA BUCH van 29 januari is een toelichting gegeven door Marco Wiesehahn-Vrijman en Michel Smook over het proces, zoals dat in Bergen en de werkorganisatie is gestart.
    Hier wil men ook de andere gemeenteraden bij betrekken. Dat is ook essentieel voor de effectiviteit. Dit onderwerp heeft samenhang met de bestuurlijke doelstelling BUCH Transparantie in de P&C cyclus. De Financiële raadswerkgroep BUCH heeft dit inmiddels ook geagendeerd. Op dit moment wordt dit proces toegelicht in de auditcommissies van de 4 gemeenten.


    OPM : In dit verband heeft de PH Opdam toegezegd in de raad van 16 december 2024 (2e FIRAP) om bij de herziening van de P&C cyclus in BUCH verband ( n.a.v. advies Bergen) de stabiliteit en voorspelbaarheid ook mee te nemen.

  10. 08
    Terugkoppeling BUCH raadswerkgroep financiën december 24 en 29 januari 25
  11. 09

    Auditcommissie  heeft hier apart bericht  over ontvangen op 31 januari 2025.

  12. 10
    Informatie-uitwisseling commissieleden en sluiting