- Locatie
Raadzaal 1
- Voorzitter
- Linda Veerbeek
Uitzending
Agendapunten
-
00*LET OP: de genoemde tijden zijn indicatief. Agendapunten kunnen eerder of later starten. De agenda kan bij de agendavaststelling nog gewijzigd worden.
-
01
Bijlagen
-
02
Een deel van de Stationsweg en de Zeeweg krijgt een nieuwe verkeersveiligere inrichting. Dit omdat de Stationsweg en de Zeeweg twee belangrijke schakels zijn binnen de verkeersstructuur van Heiloo. De zware verkeersbelasting vormt een probleem. Vanavond bespreekt de commissie het ontwerp van deze herinrichting. Aandachtspunten die in het ontwerp worden meegenomen zijn leefbaarheid, verkeersveiligheid, verkeersdruk en een maximale snelheid van 30 km/u en vooral de leefbaarheid en veiligheid voor o.a. fietsers en omwonenden is een belangrijk punt. Op 29 januari neemt de raad een besluit over het vanavond te bespreken ontwerp Stationsweg-Zeeweg. Daarna is het de beurt aan de bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden om mee te denken over de herinrichting.
Het college van B&W adviseert de raad op 29 januari 2024 het volgende besluit te nemen:
1. Voor de Zeeweg (gedeelte tussen Ringweg/Ewisweg en de rotonde Heerenweg/Stationsweg) de wegcategorisering GOW30 vast te stellen;
2. Het concept ontwerp Stationsweg-Zeeweg vast te stellen;
3. Kennis te nemen van het participatietraject en de hieruit voortkomende reacties op het ontwerp.
Commissie-advies (d.d. 15 januari) aan de raad:
Na de inspraakronde (4 personen) heeft de commissie het onderwerp ten dele besproken.
De commissie vergadert op 22 januari verder. Dan wordt ruim de tijd genomen ook voor de toelichting op gemaakte keuzes in dit voorontwerp en benatoording van de vragen van de commissie.
De vertegenwoordigers van de aanwezige 6 fracties Heiloo-20000, VVD, CDA, D66, PvdA en Heiloo Lokaal geven in de eerste termijn aan dat dit voorstel een goed begin is, maar dat het nog niet rijp is voor de raad. Er moet nog wel e.e.a. worden verbeterd. Fractie van GBH was niet aanwezig.
Aandachtspunten van de commissie in grote lijnen na de eerste termijn:
- Ontbrekende samenhang met mobiliteitsvisie en aanpak stationsomgeving
- Participatie moet nog plaatsvinden voor het raadsbesluit
- Gevaarlijke rotonde Heerenweg
- Schrappen fietspad Noordzijde en gedwongen oversteek fietsers
- Verkeersveiligheid fietsers bij Kruising Stationsweg en Kennemerstraatweg (opstelvakken)
- Veiligheid fietsers Stationsweg
- Ontbreken zebrapaden
- Drempels ( onderbouwing van de keuzes).Bijlagen
-
03
De gemeenteraad stelt elke vier jaar doelen vast voor de handhaving van de openbare orde en de hulpverlening door de politie door middel van het Integraal Veiligheidsbeleidsplan. Het doel van het Integraal Veiligheidsbeleidsplan is om de veiligheid in Heiloo te verbeteren en de criminaliteit en overlast te verminderen. Voor de komende vier jaar is er speciale aandacht voor de onderwerpen: Ondermijnende criminaliteit, Zorg en veiligheid, Jeugd en veiligheid en Verkeersveiligheid. In het voorliggende plan wordt per onderwerp beschreven welke ambities er zijn en hoe deze ambities gerealiseerd gaan worden.
Commissie-advies (d.d. 15 januari) aan de raad:
De vertegenwoordigers van de aanwezige 6 fracties Heiloo-20000, VVD, CDA, D66, PvdA en Heiloo Lokaal adviseren poistief over het voorstel. Fractie van GBH was niet aanwezig.
De commissie adviseert de raad op 29 januari 2024 het volgende besluit te nemen:
1. Het Integraal Veiligheidsbeleidsplan Heiloo 2024-2027 vast te stellen.
Toezeggingen ph Ten Bruggencate:
1. De ph zegt toe na te gaan of de landelijke cijfers uit 2023 al beschikbaar kunnen worden gesteld.
2. De ph zegt toe dat verkeersveiligheid wordt opgenomen in het uitvoeringsplan van het Veiligheidsbeleid.
3. Er komt op korte termijn een voorstel naar de raad over cameratoezicht op het station.Bijlagen
Toezeggingen
Titel 2024-02 Integraal Veiligheidsbeleid Heiloo 2024-2027